sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

3.-5.4. Pingyaon reissu

3.4. Perjantai
Nopean lounaan jälkeen hyppäsimme muutaman opiskelijan ja opettajien kanssa auton kyytiin ja aloitimme matkamme kohti Pingyaoa. Olimme varanneet auton ja kuljettajan etukäteen. Ajomatka Pekingistä Pingyaoon kesti 7 tuntia ja matkalla tuli nähtyä monenlaista maisemaa ja asutusaluetta. Maasto on erittäin kuivaa, hiekkaista ja savista. Siitä huolimatta, että maaperä on kuivaa, oli matkalla paljon peltoja ja viljelmiä. Ihmiset käänsivät peltoja kuokkimalla ja asutukset olivat todella alkukantaisen näköisiä. Osa ”taloista” ja itse asiassa kokonaisia kyliä oli rakennettu tähän saviseen maaperään. Asumukset olivat siis louhittu savisiin kukkuloihin ja vuoriin ja osa taloista oli ränsistyneitä tiilirakennelmia. Kylät näyttivät autioilta, mutta pelloilla työskentelevistä ihmisistä päätellen ne olivat kuitenkin asuttuja. Näiden ihmisten leipä ei taida olla helposti saatavissa.

Saavuttuamme Pingyaoon pääsimme majoittumaan Fengyanjianguo hotelliin. Hotellin henkilökunta ei kyllä liiemmin puhunut englantia, mutta netin kautta varattu ja etukäteen maksettu varaus helpotti sisään kirjautumista.

4.4. Lauantaina
Kunnon yöunien jälkeen kuljettajamme saapui hakemaan meitä aamulla klo 9.00 hotellilta ja suuntasimme kohti Mianshan vuoria. Ajomatka Pingyaosta Mianshaniin kestää noin tunnin. Mianshanin vierailijakeskuksesta saimme hankittua liput ja hyppäsimme bussin kyytiin, joka kuljetti meidät vuoren nähtävyyksille. Vuorella kulkee busseja tiettyä reittiä, jonka varrella voi hypätä nähtävyyksien kohdalla pois kyydistä ja jatkaa myöhemmin matkaa toisella bussilla. Vuorelle mentäessä on hyvä hankkia kartta alueesta, sillä siellä on paljon nähtävää ja osa nähtävyyksistä poikkeaa sivummalle bussireitistä. Bussit kulkivat klo 20.00 asti.

Aamupäivä oli erittäin sumuinen ja näkyvyys oli ehkä noin 3metriä. Koska vuoren rinteellä tiet ovat välillä hyvin kapeita ja mutkikkaita, bussit tööttäilivät äänimerkiksi vastaantuleville busseille, jotteivät ne törmäisi mutkissa, koska näkyvyys todellakin oli heikko.
Ensimmäinen pysähdyksemme oli Dragons Head Tempel. Temppelissä oli muutama erilainen ”huone”, joissa mm. oli paholaisia ja toisissa hyviä jumalia. Lisäksi pysähdyimme ihastelemaan 13 kerroksista temppeliä ja kiipesimme temppelin huipulle. Temppelit ovat todella kauniita ja niiden sijainti on henkeäsalpaava.

Seuraavaksi otimme kyydin päätepysäkille, jossa lounastimme purkkinuudelin merkeissä. Ostimme todellakin purkkinuudeleita ja myyntipisteellä saimme kiehuvaa vettä, jolla saimme aikaan nuudelikeiton. Vaikka ateria oli halpaa ja purkista, se oli hyvää. Mausteinen ja kuuma nuudelikeitto lämmitti kivasti kylmänä päivänä.
Tältä päätepisteeltä lähtee vaellusreittejä ja niinpä lähdimme kiertämään luonnonpuistoa pienen joen myötäisesti. Joen vesi valuu vuoren huipulta ja on jäätävän kylmää. Puisto on todella kaunis, mutta se oli täynnä ihmisiä ja siitä oli tehty turistinähtävyys. Vielä ennen pois lähtöä päätimme kiivetä vuoren rinnettä ylös ja ihastella maisemia ylhäältä käsin. Sumu oli onneksi jo hieman laskenut ja näkyvyys parantunut. Maisemat lähestulkoon vuorenhuipulta ovat kirjaimellisesti päätähuimaavat. Uskomatonta miten temppeleitä on rakennettu niin ylös vuoren seinämiin.

Palasimme hotellille Pingyaoon illalliselle ja sen jälkeen siirryimme untenmaille.

5.4. Sunnuntai
Aamulla lähdimme tutustumaan Pingyaon vanhaan kaupunkiin. Aamulla ei vielä kaupungilla ollut paljoa ihmisiä, mutta päivän edetessä kaupunki alkoi olla täynnä turisteja. Kaupunki on täynnä pieniä putiikkeja, jotka on turisteille suunnattuja, mutta enemmän irti saa museoista, joihin pääsee ostamalla vierailijakeskuksesta lipun. Vanha kaupunki on kaunis ja laaja ja siellä riittää nähtävää ja syötävää vaikka kokopäiväksi. Turistien paljous alkaa pidemmän päälle väsyttämään. Koska meidän piti palata Pekingiin illaksi, hyppäsimme iltapäivästä auton kyytiin ja aloitimme paluumatkan Pekingiin, taas oli 7tunnin ajomatka edessä. Toinen opettajistamme, joka aloitti reissun meidän kanssamme, aloittaa aamulla kotimatkan Suomee