1.4. 2015
Seuraavana päivänä oli tilaisuus jonkin verran jatkaa keskustelua.
Hiukan koulujärjestelmästä. Opiskelu alkaa siis jo esikoulussa (ei pakollinen) Lapsilla on kaksi ohjattua "oppitilannetta" päivittäin (aamu- ja iltapäivällä). Sen jälkeen on 9 -vuotinen oppivelvollisuuskoulu, joka jakautuu kahteen osaan: kuusivuotiseen alakouluun ja kolmevuotiseen yläkouluun (Junior School). Siis vähän kuin meillä. Paitsi että täällä kotimaassa löydettyjen lähteiden mukaan (Opetushallitus:Kiinan koulutusjärjestelmä. 2006) vain noin 73% jatkaa yläkoulun puolelle. Opiskelu on peruskoulussa vastikään tullut ilmaiseksi - kirjat ja ruokailu toki maksavat. Peruskoulusta voivat nuoret sitten tulla opiskelemaan vierailemallemme kampukselle, joka on osa Beijing Fengtai Vocational High Schoolia. Valmistuttuaan opiskelijat saavat kolme diplomia (jos oikein ymmärsin): learning, nursing, teaching + pianonsoiton diplomin ja näillä sitten pääsee lastentarhanopettajan töihin.
Opiskelijat voivat jatkaa opintojaan collegessa ja sitä kautta edetä yliopistoon. Mutta opiskelu ei silloin enää kosketa lastenhoitoalaa vaan voi opiskella esimerkiksi ammatilliseksi opettajaksi tai talousalan opintoja jne. Ja aika monet - totesi englanninkielen opettaja - päätyvät äideiksi. Kiinan koulujärjestelmästä kerrotaan myös Suomen ja Kiinan välisen oppilaitosverkoston ( Chinetin) sivuilla.Muutoksia ja uudistamista tapahtunee koko ajan, joten jälleen kerran se mitä lähteissä mainitaan ja mitä tässä kerron voi jo huomenna olla vanhentunutta tietoa. Esimerkiksi englannin kielen opetuksen aloittamista on koko ajan aikaistettu. Nyt sitä opetetaan leikinomaisesti jo esikoulussa, kun haastattelemamme englannin kielen opettaja oli aloittanut itse (maalla asuessaan) opiskelun vasta 12-vuotiaana.
Yritimme sitten vielä udella arviointijärjestelmästä ja opetussuunnitelmista lisää ja näytimme suomalaisen lähihoitajakoulutuksen tutkinnon perusteet. Tässä kohti kielitaidon kankeus tai joku muu teki tenän. Emmekä saaneet enempää lisätietoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti