Koska tiedän Katin ja Jonin päässeen tutustumaan samaan päiväkotiin kokonaiseksi päiväksi, jätän tilojen ja toiminnan tarkemman kuvailun heille. Kerron tässä enemmänkin, mitä sain selville päiväkodin johtajan haastattelusta.
Lapset aloittavat päiväkodin ollessaan noin kolmen vuoden ikäisiä. Siihen asti heitä hoidetaan kotona. Hoitajana on äiti tai jos äiti on työelämässä, isovanhemmat huolehtivat lapsen hoidosta. Tämä mahdollistuu, koska eläkeikä on Kiinassa naisille 55 vuotta ja miehille 60 vuotta. (eliniän odote on Kiinassa noin 6 vuotta alhaisempi kuin Suomessa, esim. vuonna 1990 syntyneen kiinalaisen keskimääräinen eliniänodote on 70 ja suomalaisen 76. Lähde www.globalis.fi). Sain käsityksen että tuo isovanhempien rooli on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Isovanhemmat muuttavat kaukaakin lastenlastensa luo voidakseen täyttää "tämän tehtävänsä".
Päiväkodissa olevat lapset on jaettu ryhmiin iän mukaan. Ryhmiä on yhdeksän (mikä on pekingiläisittäin pieni tai keskisuuri päiväkoti) ja jokaisessa ryhmässä noin 30 lasta ja kolme opettajaa. Opettajan työaika on noin kahdeksan tuntia ja jaksottuu niin kuin meilläkin portaittain päiväkodin aukioloaikaan 7.30-17.00. Valmistelut ja materiaalit tehdään vapaa-ajalla. Myös siivous kuuluu opettajien töihin.
Opettajan työ voi painottua joko opetukseen (teaching) tai hoitoon (nursing). Palkka on noin 3000 yania eli 500€. Mihin tämä palkka sitten sijoittuu kiinalaisessa palkkahaitarissa -vaikea sanoa. Erään tilaston mukaan keskipalkka olisi 4365 yania ja minimipalkka 2020 yania. (Lähde: http://www.tradingeconomics.com/china/wages) Vanhemmat maksavat lastensa hoidosta noin 1300 yania, mutta hinta voi joissakin päiväkodeissa nousta kahteen tuhanteenkin yaniin.
Opetuksen sisällön määrittelee hallitus. Sen lisäksi sisältöä ohjaa vahva yhteistyö preschool kampuksen (erityisesti taide)opettajien kanssa. Taide ja käsillä tekeminen näkyikin vahvasti päiväkodin seinillä ja toiminnassa. Vanhempien kanssa keskustellaan lapsen kehityksestä lukukausittain. Varsinaisia erityislapsia ja erityisopetusta ei päiväkodissa ole.
Nämä kaksi tuntia olivat Kiinan reissuni parasta ammatillista antia. Lämmin läikähdys kävi sydämessä seuratessa lasten ja aikuisten touhuja. Vaikka toiminta on hiukan erilaista kuin Suomessa, niin lapsissa on jotain samaa kautta kulttuurirajojen. Se mikä vierailuni aikana oli merkille pantavaa, henkilökunta oli aktiivisesti läsnä lasten kanssa KOKO AJAN, jos ei välttämättä tekemässä ja juttelemassa niin ainakin ohjaamassa.
Päiväkodin johtaja |
Jumppa ulkona |
Kotileikki ja ruuanlaittoa mikrossa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti